KAWAN .. siapa aku bagi kau ?

Tuesday, September 20, 2011



KAWAN


saya rindu kawan saya .. saya rindu kawan kawan masa kecil saya .. saya rindu kawan kawan jiran tetangga rumah keluarga saya .. saya rindu kawan kawan masa tadika saya .. saya rindu kawan kawan masa sekolah rendah saya .. saya rindu kawan kawan masa sekolah menengah saya .. saya rindu kawan kawan di kem PLKN .. saya rindu kawan kawan facebook saya .. saya rindu kawan kawan semester satu .. saya rindu kawan kawan semester dua .. saya rindu kawan kawan semester tiga saya .. saya rindu kawan kawan Uitm Segamat saya ..
Kesimpulannya saya rindu SEMUA KAWAN KAWAN saya .. 


KAWAN


 Kawan tu bukan macam main FUTSAL ..
Mula-mula kejar .. Dah dapat sepak .. :'(

 Kawan tu bukan macam main SKATE ..
Mula-mula gosok .. Lepas tu pijak .. :'(

 Kawan tu bukan mcm main RAGBI ..
Mula-mula tangkap .. Dah dapat tendang .. :'(

 Kawan tu bukan mcm PAMPERS ..
Dah pakai pastu buang .. :'(

 Kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS ..
Waktu baru beli pakai .. sengkek gadai .. :'(

 Kawan tu bukan macam PELANGI ..
Hari cerah hilang .. Hujan gerimis baru muncul .. :'(

 Kawan tu bukan macam KERETA ..
 Rosak sikit jual .. Beli baru .. :'(

 Kawan tu bukan macam CHIPSMORE ..
Kejap ade kejap takde .. :'(

 Kawan tu bukan macam BANK.
 Bila dah takde duit baru nak cari .. :'(

 Lagi .. Kawan tu macam ape ye ??? Hmmmm ..

HA ! Kawan tu macam AWAK dan AWAKLAH ..


Awak kawan yang bila saya tulis cerita di blog buruk ini .. awak akan baca dengan teliti sampailah habis walaupun terkadang cerita saya tu membosankan .. Kemudian awak share share info kat blog ni dengan kawan kawan awak .. huhu TERIMA KASIH awak .. saya sangat menghargainya dan saya harap kita bukan hanya kawan di blog ini sahaja ..

Walau apa pun tanggapan orang tentang kawan .. bagi saya kawan tu amat amat memainkan peranan yang penting .. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia bersendiri .. menangis .. sedih .. berduka dan sebagai bagainya .. Kawan yang sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara walaupun terkadang perkara itu adalah perkara SENSITIF ..

Yang penting .. seorang kawan akan sentiasa menjaga hati kawan kawannya dan akan sentiasa tolong menolong antara satu sama lain setiap masa bukan hanya semasa duduk sebangku tapi di mana mana saja .. dan seorang kawan adalah kawan yang boleh memaafkan kesalahan kawannya walau sebesar mana pun kesalahan itu .. kawan juga adalah kawan yang menerima kawan kawan seadanya .. :)


TAPI sayang .. saya selalu dapat kawan macam FUTSAL .. SKATE .. RAGBI .. PAMPERS .. BARANG KEMAS .. PELANGI .. KERETA .. CHIPSMORE .. BANK ..


SUMPAH ! SAYA NAK DUA KAWAN NI ..
Kawan yang pertama  kawan yang ada ilmu .. Bila kita berkawan dengan dia .. dia sentiasa bagi ilmu dan nasihat kepada kita .. Imam Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini .. Berkawanlah kerana kebaikan yang banyak diperolehi ..         


Kawan yang kedua  dia tidak ada ilmu .. tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu dan nasihat agama yang kita sampaikan kepada dia .. Imam Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini .. Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan nasit kepada dia .. dia dapat laksanakan perintah Allah ..





You Might Also Like

4 Comments

  1. kawan adalah kenalan kita selain keluarga kita. kawan senang dicari, tetapi SAHABAT amat sukar dicari.. =)

    ReplyDelete
  2. betul tuu .. sebab kawan .. teman and SAHABAT berbeza .. tu pasal lah kan susah nak cari yang betul betul setia gan kita :(

    ReplyDelete
  3. kawan adalah paling berharga berbanding wang ringgit !..hargai kawan

    ReplyDelete
  4. tapi kalau kawan tu tak hargai kita tak guna jugakkan ? mmmm ..

    ReplyDelete

#FOLLOW

Instagram

Notes

Dalam setiap cerita ada penambahan rekaan. Tapi dalam setiap rekaan pasti terselit sebuah kenyataan. Jangan ambil mudah dan jangan terlalu menghakimi.

"Ini blog, bukan mulut saya"